Komunitní centrum MANA

Multikulturní hudební klub

Home | Projekty | Projekt EU Česko – náš domov | Multikulturní hudební klub

Fotografie z Multikulturního hudebního klubu

Říjen až prosinec 2022

ZŠ U VRŠOVICKÉHO NÁDRAŽÍ

11.10. Proběhlo seznámení se s novou skupinou dětí v multikulturním hudebním klubu. Diskutovali jsme odkud kdo je, jaké má kořeny, jakými jazyky hovoří, co ho baví, jakou rád poslouchá hudbu a jaký má celkově vztah k hudbě. Pak jsme si s dětmi ukázaly různé hudební nástroje, společně na ně hrály a k tomu zpívaly jednoduché písně. Na tomto setkání byly převážně děti z Ukrajiny, ale také z Vietnamu či Bulharska. Děti se naučily jednu bulharskou lidovou píseň Ripni Kalinke, která se jim moc líbila.

18.10. Děti se na začátku této dílny naučily dechová a artikulační cvičení, která slouží k tomu, aby se člověku lépe mluvilo, zpívalo, ale také se zbavil napětí a stresu. Zopakovaly jsme si s dětmi bulharskou píseň, ke které jsme si i v kruhu zatančily a doprovodily se na hudební nástroje. Zjistily jsme, že nejen ukrajinské, ale i české děti znají ukrajinskou aktuální píseň Stefania, a tak jsme si ji společně několikrát zazpívaly. Děti si navíc vyzkoušely, jaké to je být v roli vystupujícího a diváka, kdy se v těchto rolích postupně vystřídaly.

1.11. Na tomto setkání jsme se s dětmi naučily dvě nové písně, a to Strašidlo skříňové od Slávka Janouška a ukrajinskou píseň Bdžilka, tedy včelka. O obou písních jsme nejdříve diskutovaly, hledaly podobnosti slov v českém, ukrajinském, ale i dalších slovanských jazycích. Děti moc bavilo napodobovat různé zvuky související s obsahem písně, stejně tak se ke zpěvu doprovodit i na hudební nástroje. Na této dílně s námi byla Máša, která pochází z Ukrajiny, což ocenily ukrajinské děti, neboť se mohly do diskuse zapojit i ve svém rodném jazyce.

8.11. Toto setkání bylo shrnutím všeho, co jsme s dětmi dělali na předchozích dílnách. Zároveň si děti zkusily hru na dirigenta, kdy jeden určoval, jak mají ostatní hráči na nástroj hrát či zpívat. Tato hra děti moc bavila, stejně tak jako improvizované jam session. Stejně jako na předchozí dílně s námi byla Máša.

15.11. Úvodní setkání další skupiny dětí ze ZŠ U Vršovického nádraží proběhlo opět v duchu seznamování se, a tak jsme zjistily, že jsou mezi námi mj. děti z Česka, Vietnamu, Mongolska, Ukrajiny, Ruska a romského původu. S dětmi jsme také rovnou zkusily dechová a artikulační cvičení pro lepší zpěv, mluvu a uvolnění. Dále jsme přešly k hudební improvizaci, která děti moc bavila. Děti se při ní rozdělily na několik skupin, aby si tak mohly vyzkoušet roli vystupujícího a diváka. Zazpívaly jsme si také několik známých českých i zahraničních písní.

22.11. Hned na začátku dílny jsme se i na popud samotných dětí rozezpívaly, rozdýchaly, rozpohybovaly se a zaimprovizovali si. Pak jsme s dětmi pracovaly na interaktivní písni od Slávka Janouška „Umíte mluvit s ozvěnou“, při které se děti na základě indicie dohadovaly, jaká slova v písní budou následovat, což děti moc bavilo. Rozebíraly jsme také podobnosti a rozdíly ve slovanských jazycích a naučily se píseň „Bdžilka“.

29.11. Zopakovaly jsme si s dětmi píseň „Bdžilka“ a naučily se píseň „Ripni Kalinke“, při níž jsme si v kruhu zatančily a zahrály na tamburíny, rolničky a chrastidla. Zkusily jsme si zazpívat i jednu vietnamskou píseň, která byla ale co se týče textu pro nás všechny celkem náročná, a tak jsme si ji alespoň zanotovaly a poznaly tak rozdíly mezi evropskou a asijskou hudbou. Na programu byla i hra na dirigenta a společný jam session, což děti opět moc bavilo.

6.12. Při tomto setkání s touto skupinou bylo shrnutí předchozích setkání. Děti si také vyzkoušely, jaké to je zazpívat a vystoupit skupinově a nebo sólově, což chtělo velikou odvahu, ale děti byly moc šikovné a některé si sólový zpěv za podpory ostatních vyloženě užívaly. Na závěr dílny jsme si také zazpívaly už pár vánočních koled.

ZŠ NAD VODOVODEM

2.C

24.10. Na prvním dílně multikulturního hudebního klubu jsme se s dětmi seznámily a povídaly si o tom, odkud kdo je a odkud byli jeho předkové. Na dílně byla převaha dětí z Česka, ale také děti z Ukrajiny a se slovenskými a maďarskými kořeny. Dětem se moc líbila interaktivní píseň „Umíte mluvit s ozvěnou“ a také Strašidlo skříňové od Slávka Janouška, na kterém si mohly vyzkoušet nápodobu různých zvuků. Dále jsme s dětmi rozebíraly píseň „Bdžilka“ a zkoumaly podobnost slovanských jazyků, děti samy hledaly slova, která jsou si podobná v různých slovanských jazycích, které znají. Děti se také naučily bulharskou lidovou píseň, u které si zatančily a zahrály na různé hudební nástroje.

31.10. Tentokrát jsme na dílně prozkoumávaly hlas, dech a rytmus prožitkem přes vlastní tělo i hudební nástroje. Děti si pak také zkoušely hru na dirigenta, skupinová a sólová vystoupení. Nejvíce děti bavilo improvizovat a k tomu tančit. Na závěr dílny jsme si zazpívaly všechny písně, které jsme se naučily a pustily si ukázku videoklipů k nim.

2.B

7.11. Seznámily jsme se s dětmi obvyklou diskusí a dozvěděly jsme se, že ve třídě jsou, kromě Čechů i děti s kořeny slovenskými, ukrajinskými, ruskými a tureckými. Děti se naučily dechová a artikulační cvičení a na písni „Strašidlo skříňové“ si tyto dovednosti procvičily. I děti z 2. B se dobře bavily při písni „Umíte mluvit s ozvěnou“ a také při učení se ukrajinské písně „Bdžilka“. U bulharské písně si zase dobře zatančily. Na této dílně jsme také probíraly podobnost slovanských jazyků a rozdílů mezi jazyky jinými.

14.11. Tato dílna se nesla v duchu zkoumání rytmu, hlasového potenciálu a správné výslovnosti. Děti si zopakovaly veškeré písně, které jsme je naučily a k tomu si zazpívaly i pár známých českých lidových. Také si zahrály hru na dirigenta a vyzkoušely si role vystupujících a diváků, což jako vždy u dětí mělo velký úspěch. Některé děti stihly v průběhu dílny namalovat i obrázek jako odměnu za to, že je dílna bavila.

Multikulturní hudební klub

5.C

21.11. jsme se seznámily s žáky 5.C, se kterými jsme diskutovali o jejich kořenech a také o tom, jaké jazyky by se rádi naučili a v jaké zemi, kromě České republiky, by rádi žili a proč. Povídali jsme si o rozdílech a podobnostech jednotlivých jazykových skupin a pak už jsme přešli k muzicírování. Žáci 5. C se naučili dechová a artikulační cvičení, které si procvičili na známých lidových písních. Stejně jako v jiných skupinách se naučili bulharskou lidovou píseň, na níž pochopili balkánský rytmus, který je rozdílný oproti rytmu západních lidových písní. Páťáky také moc bavilo improvizovat na různé hudební nástroje.

28.11. Opět jsme se potkali s žáky 5.C v ZŠ Nad Vodovodem, se kterými jsme hned v úvodu dílny projeli všechna dechová a artikulační cvičení, abychom se naladili, uvolnili a připravili se na zpěv. Interaktivní píseň „Umíte mluvit s ozvěnou“ bavila i páťáky. Úspěch měla i ukrajinská píseň „Bdžilka“, u které nám pomáhaly se správnou výslovností textu dvě dívky z Ukrajiny. Nejvíce pak žáky bavil impro jam session s hudebními nástroji, imitování zvuků a střídání rolí vystupujících hudebníků v kapele a diváků. 


Období únor až červen 2022

ZŠ U Vršovického nádraží

V únoru 2022 proběhl multikulturní hudební klub na ZŠ U Vršovického nádraží, jež má bohaté zkušenosti s integrací cizinců. 

Děti jsme seznámili s náplní multikulturního klubu a jeho záměrem. K seznámení s námi a k uvolnění atmosféry jsme využili různá hudební cvičení a hru na Orffovy nástroje. Děti pak mluvily o své kultuře, společně jsme zkoumali, jak se jejich kultura projevuje v hudbě, v písních. Prezentovaly nám své oblíbené písně. Děti se naučily bulharskou, ruskou, a venezuelskou písničku, zpívaly české lidovky. Děti písně doprovázely a zároven si všímaly, čím se písničky od sebe liší. Při dalších setkáních se především cizí děti postupně osmělovali a přede všemi zazpívaly písničky ve svém jazyce, poté si dokonce některé z nich vymyslely své vlastní písně, které zpívaly jak v rodném jazyce, tak i česky. 

OA Heroldovy sady

V únoru - březnu 2022 proběhl multikulturní divadelní klub pro OA Heroldovy sady. Studenti si zkusili vytvořit text pro svou vlastní stand-up comedy. Prošli si mnoha divadelními cvičeními, která zlepšují výraz, artikulaci a řeč jako takovou. Důraz lektorky byl kladen na individuální přístup a specifické potřeby každého studenta.   

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.